روش شناسی جامعه شناسی دین

نویسندگان

محمد ثقفی

چکیده

«با چه روشی، می توان علم خاصی را مورد مطالعه قرار داد؟» و «این روش از حیث معرفت شناختی تا چهاندازه اعتبار دارد؟» و... نکته قابل توجه در این زمینه آن است که هر حوزه ای از علم، به اقتضاء موضوعخود، روش خاصی را برای تحقیق و شناخت طلب می کند. بر این اساس در ارتباط با رشته یجامعه شناسی دین، که یکی از رشته های علمی شناخته شده در عصر حاضر است، این سؤال مطرح خواهدشد که در این حوزه از چه روشی باید استفاده کرد؟ مقاله حاضر می کوشد تا مقدماتی را برای پاسخ به اینسوال فراهم آورد.نویسنده بر آن است که با توجه به ماهیت موضوعاتی که در جامعه شناسی دین مورد بررسی قرارمی گیرد، بهترین روش برای بهره گیری در علم جامعه شناسی دین، روش «تفهمی ـ ساختاری» است که همبه کارکردهای اجتماعی و جنبه های محسوس و قابل مشاهده دینداری توجه دارد و هم جنبه های درونیو احساسی آن را مد نظر قرار می دهد.به عقیده نویسنده روشی که ابوریحان بیرونی در «تحقیق ماللهند» از آن استفاده کرده، بر یک چنینمبنایی استوار گردیده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ابوریحان بیرونی: پدیدارشناسی، روش شناسی و انسان شناسی دین

واکاوی اندیشه‌های اندیشمندان ایرانی یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگا‌هیان و حوزویان است. در این مقاله به بررسی اندیشه‌های ابوریحان بیرونی در حوزه‌های پدیدارشناسی، روش‌شناسی و انسان‌شناسی پرداخته خواهد شد. ابوریحان دانشمندی با سبک و روش ویژه در علوم بود، به‌نحوی که هر عملی را با روش خاص آن علم دنبال می‌کرد. ایشان با ورود به دیار هندوستان توانست افق جدیدی در علوم انسانی بگشاید و مسئلۀ مردم‌شناسی و ان...

متن کامل

جامعه شناسی و روش تفسیری

لازمه پیشرفت در جامعه شناسی درک پدیده های اجتماعی است. از این طریق می توان به تبیین علی مبادرت ورزید و برای پدیده اجتماعی عامل یا عواملی را مورد شناسایی قرار داد. روش تفهمی در فرایند استقرار عینیت سعی در کنکاش انگیزه های عامل دارد تا بدان وسیله، علل واقعی افعال آدمیان را باز شناسد. در این مسیر البته روش تفهمی با انگیزه های عامل سر و کار دارد تا سرانجام به تفسیر علی برسد. بدین منظور، حتما باید پ...

متن کامل

جامعه شناسی دین

به طور کلی، تاریخ حاکی از سیر و حرکت تمدّن انسانی از شرق به غرب است. دین و به همراه آن فلسفه از بارزترین و مهمترین بخشهای این فرهنگ و تمدن است. حکمت شرقی از مصر و کلده و هند بر سرزمین فیثاغورس و افلاطون تابیده است و فتح آسیای غربی اگرچه به دست اسکندر انجام یافت، امّا به حرکت مبلّغان بودایی به شام و فلسطین در قرون ماقبل عصر  مسیحی منجر شد و تا ترکیه امروزی نیز پیش رفته بودند.(1) «حتی مورّخ شکاک هم ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
روش شناسی علوم انسانی

ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

ISSN 1608-7070

دوره 12

شماره 48 2006

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023